Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility arrow
Stadion Miejski Białystok
Stadion Miejski Białystok
  • EN
  • 01/08/2023

    Co warto wiedzieć o spotkaniach biznesowych?

    subheader-image

    Współczesny świat biznesu opiera się na budowaniu relacji, a spotkania biznesowe stanowią podstawę tego procesu. Kultura biznesowa ma swoje specyficzne cechy i zasady, których przestrzeganie może znacznie wpłynąć na sukces zawodowy.

    Etykieta biznesowa

    Etykieta biznesowa to zbiór zasad i standardów zachowań obowiązujących w środowisku zawodowym. Istotne jest przede wszystkim utrzymanie formalności, zwłaszcza podczas pierwszego kontaktu. W Polsce warto zwracać się do rozmówców z użyciem formy grzecznościowej „Pan” lub „Pani” oraz tytułu zawodowego, jeśli jest znany. W miarę jak relacje ewoluują, możliwe jest przejście na mniej formalne formy komunikacji.

    Przywitanie i wymiana wizytówek

    Na początku spotkania biznesowego przyjęte jest uścisnąć dłoń rozmówcy oraz się przedstawić. Uścisk dłoni powinien być mocny i krótki, a kontakt wzrokowy – bezpośredni. Przy tej okazji warto wymienić wizytówki. Dobrym zwyczajem jest na chwilę przyjrzeć się otrzymanej wizytówce, zanim odłoży się ją do portfela lub aktówki.

    Punktualność jest niezwykle ważna podczas spotkań biznesowych. Opóźnienia mogą być źle postrzegane i wpłynąć negatywnie na wizerunek. W przypadku niespodziewanych sytuacji poinformowanie rozmówcy o tym fakcie oraz przeproszenie za niedogodności będzie kluczowe.

    Planowanie i agenda spotkania

    Aby spotkanie biznesowe przebiegło sprawnie i efektywnie, warto wcześniej przygotować plan działania oraz ustalić agendę. Powinna ona zawierać wszystkie punkty do omówienia, a także określać czas przeznaczony na poszczególne tematy. Dzięki temu unikniemy zbędnych dygresji, ułatwimy komunikację i przyspieszymy proces podejmowania decyzji.

    Atmosfera i kultura pracy

    Podczas spotkań biznesowych dużą uwagę zwraca się na atmosferę oraz kulturę pracy. Mimo iż dążymy do pragmatyzmu i sprawnego działania, nie należy zapominać o wartości takiej jak uprzejmość, życzliwość czy takt. W miarę możliwości można wprowadzić elementy luźniejszego nawiązywania relacji takie jak mały poczęstunek, co ułatwi rozmowy nie tylko na tematy służbowe.