KODEKS ETYCZNY STADIONU MIEJSKIEGO SP. Z O.O. W BIAŁYMSTOKU
- Wstęp
- Celem niniejszego Kodeksu Etycznego Stadionu Miejskiego Sp. z o.o. (dalej: „Kodeks” i „Firma”) jest kształtowanie odpowiednich postaw społecznych opartych na kulturze osobistej i zasadach etycznych, w szczególności w stosunkach wewnątrz Firmy oraz pomiędzy Firmą a jej otoczeniem.
- Kodeks obejmuje główne zasady postępowania pracowników w zakresie szeroko rozumianej etyki zawodowej i społecznej, zapewniające wypełnienie misji firmy
oraz realizację jej wizji i strategii rozwoju, jak również zadowolenie jej klientów
i interesariuszy. Kodeks ten został opracowany na podstawie ogólnie przyjętych zasad współżycia społecznego. - W sprawach nieuregulowanych Kodeksem osoby będące pracownikami firmy powinny się kierować w pracy swoim wewnętrznym kodeksem etycznym oraz szeroko rozumianymi zasadami współżycia społecznego.
- Zasady kodeksowe dotyczą każdej osoby zatrudnionej w firmie, na każdym szczeblu firmowej hierarchii organizacyjnej, bez względu na zajmowane stanowisko pracy.
Wszyscy pracownicy mają szczególny obowiązek szanowania i przestrzegania Kodeksu, a wszelkie jego naruszenia będą skutkować zastosowaniem odpowiednich środków zaradczych i korekcyjnych.
- Założenia działania firmy
- Misją firmy jest zapewnienie stałego rozwoju oraz spełnianie wymagań klientów a także rzetelne wypełnianie celów publicznych, poprzez utrzymanie wysokiego poziomu jakości świadczonych usług i wszelkich działań z nimi powiązanych.
- Do podstawowych wartości zalicza się:
- zadowolenie pracowników i klientów;
- zaangażowanie;
- uczciwość, rzetelność i transparentność;
- profesjonalizm w działaniu;
- zaufanie i współpraca;
- poufność i dbałość o informacje wrażliwe;
- wzajemny szacunek i życzliwość;
- bezpieczeństwo prowadzonych działań.
III. Zobowiązania wobec Pracowników
- Firma zatrudnia pracowników zgodnie z przepisami prawa pracy obowiązującego
w Polsce, przestrzega również podstawowych zasad socjalnych zawartych
w Konwencjach Międzynarodowej Organizacji Pracy, w szczególności odnośnie
do takich kwestii, jak:
- wszelkie zachowania stojące w sprzeczności z prawem, etyką , zasadami współżycia społecznego, a w szczególności zachowania zmierzające do złego traktowania są niedozwolone, nieakceptowane;
- brak jakiejkolwiek dyskryminacji.
- Przestrzeganie norm etycznych w miejscu pracy oraz przyjętych wzorców zachowań jest jednym z podstawowych źródeł stabilności i sukcesu Firmy. Jako priorytetowe uznaje się stworzenie korzystnego klimatu w miejscu pracy, jako prowadzące
do wzmocnienia więzi miedzy pracownikami, pracowników z Firmą oraz sprzyjające efektywności ich działań.
- Równość szans wszystkich Pracowników
- Wszyscy pracownicy są traktowani równo w zakresie warunków zatrudnienia oraz mają zapewniony równy dostęp do awansu i szkoleń podnoszących ich kwalifikacje zawodowe – zgodnie z obiektywnymi kryteriami oceny pracowników.
- Prawo do godnego traktowania jest jednakowe dla wszystkich pracowników
bez względu na wiek, płeć, stan cywilny, narodowość, rasę, orientację seksualną, wyznawaną religię, niepełnosprawność, przekonania polityczne.
- Dyskryminacja i molestowanie
- Relacje między pracownikami, niezależnie od zajmowanych przez nich stanowisk, stanowią wzór dobrych obyczajów, uczciwości, lojalności, wzajemnego zaufania
i szacunku oraz poszanowania godności osobistej. - W firmie nie akceptuje się żadnych form nękania, prześladowania i poniżania pracowników, a także zachowań pomiędzy pracownikami godzącymi w jakikolwiek ich dobra osobiste, a każdy pracownik firmy jest zobligowany do piętnowania i zgłaszania wszelkich przejawów mobbingu, dyskryminacji oraz innych nagannych społecznie
i etycznie zachowań w Spółce. - Zabronione jest w szczególności:
- stosowanie mobbingu w każdej formie, a w szczególności: upokarzanie, obrażanie, ubliżanie i zastraszanie innych pracowników;
- wykorzystywanie swojej pozycji w firmie do osiągania osobistych korzyści
lub naruszanie dóbr osobistych innych pracowników, a także rozpowszechnianie informacji nieprawdziwych, plotek, pomówień dotyczących innych pracowników firmy.
- Do przykładów pożądanych i właściwych zachowań pracowników w szczególności zalicza się:
- wspólne budowanie życzliwych relacji, w sposób otwarty i koleżeński;
- efektywną pomoc poprzez dzielenie się wiedzą i informacją;
- tworzenie atmosfery otwartego i bezpośredniego wyrażania swoich opinii,
z poszanowaniem opinii pozostałych pracowników; - traktowanie innych tak, jak chcielibyśmy sami być traktowani;
- w sytuacji rywalizacji między pracownikami (np. konkursy wewnętrzne) kierowanie się zasadami fair play;
- promowanie faktycznych autorów sukcesów i osiągnięć i nie przypisywanie sobie zasług innych osób;
- dążenie do polubownego rozstrzygania spraw spornych w atmosferze koleżeństwa
i poszanowania dla odmienności poglądów; indywidualne sympatie i antypatie
nie mogą mieć wpływu na wykonywanie zadań i współprace z innymi pracownikami; - dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zawodowym z innymi pracownikami;
- poszanowanie i respektowanie wiedzy, doświadczenia, kwalifikacji i poglądów innych pracowników;
- dbałość o dobrą atmosferę pracy opartą o zasady etyki i wysoką kulturę osobistą, sprzyjającą efektywności wykonywanych działań;
- dbałość o dobre stosunki międzyludzkie i przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad poprawnego zachowania i poszanowania praw człowieka;
- poszanowanie uczuć religijnych innych pracowników;
- w przypadku pracy w zespole – dążenie do zgodnej współpracy i eliminacji sytuacji konfliktowych;
- w momentach stresujących panowanie nad emocjami i kierowanie się zasadą profesjonalizmu.
- Każdy Pracownik jest zobowiązany do:
- przestrzegania najwyższego poziomu kultury osobistej,
- prezentowania wysokich walorów etycznych i moralnych,
- schludności, czystości,
– mając świadomość ogólnie obowiązujące zasady współżycia społecznego
oraz świadomość reprezentowania wizerunku firmy.
- Zgodność z prawem, zasadami i regulacjami
- Pracownicy działają zgodnie z zasadą praworządności, stosują procedury wynikające
z przepisów powszechnie obowiązujących oraz regulacji wewnętrznych firmy. - Pracownicy wykonują swoje obowiązki ze szczególną starannością, zgodnie
z obowiązującym prawem, kierując się interesem firmy oraz zasadami wynikającymi
z niniejszego kodeksu - Pracownicy nie ujawniają informacji będących jej własnością, jeżeli ich ujawnienie mogłoby zagrozić interesom Pracodawcy lub byłoby sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa.
- W firmie obowiązuje zakaz stosowania kar pieniężnych poza sytuacjami dozwolonymi w ogólnie obowiązujących przepisach prawa pracy.
VII. Konkurencja i uczciwe postępowanie, antykorupcyjne zasady.
- W Firmie zabrania się prowadzenia działalności konkurencyjnej a w szczególności współpracy z firmami konkurencyjnymi do Firmy , tzn. takimi których interesy kolidują z interesami Stadionu Miejskiego sp. z o.o. w Białymstoku
- Zabrania się osobistego przyjmowania od wszelkich osób lub spółek, które nawiązały, lub starają się nawiązać współpracę z Firmą:
- jakichkolwiek rabatów, prowizji lub innych form wynagrodzenia;
- pożyczek lub zaliczek innych niż te uzyskiwane od instytucji bankowych bądź finansowych na warunkach rynkowych;
- towarów, wyposażenia, usług, prac naprawczych i modernizacyjnych bez zapłaty lub z ceną na fakturze nieodzwierciedlającą stawek obowiązujących na rynku;
- prezentów we wszelkiej postaci (w formie przedmiotu lub formie niematerialnej) lub korzyści (finansowej lub prawnej) o wygórowanej wartości lub zastrzeżonych dla jednego pracownika, czy dla bardzo ograniczonego grona pracowników.
- Stanowczo nieakceptowane są wszelkie propozycje lub próby wręczenia korzyści majątkowej lub osobistej, w zamian za działania stanowiące naruszenie prawa, bądź też zaniechanie działań, które należą do naszych obowiązków. Niezwłocznie informujemy przełożonego o takich próbach;
- nie przyjmujemy prezentów, nawet jeśli ich wartość jest symboliczna,
a za ich wręczeniem kryje się jedynie chęć wyrażenia wdzięczności za sprawne wykonanie należnego obowiązku, a nie dążenie do wywarcia wpływu na decyzje,
a o próbie wręczenia prezentu, który nie mieści się w tych kategoriach, niezwłocznie informujemy przełożonego, za wyjątkiem drobnych upominków o charakterze promocyjnym, np. kalendarze, notatniki czy długopisy, których przyjęcie jest dozwolone w sytuacji nie związanej bezpośrednio z wykonywaniem obowiązków zawodowych, np. przy okazji uczestnictwa w szkoleniu lub konferencji; - unikamy sytuacji konfliktu interesów. W przypadku jego zaistnienia w toku realizacji zadań służbowych składamy przełożonemu stosowne oświadczenie
i wyłączamy się z udziału w ich realizacji. Nie podejmujemy dodatkowego zatrudnienia lub zajęcia które stwarzałoby ryzyko konfliktu interesów
z obowiązkami zawodowymi; - nie wchodzimy w relację podległości służbowej z osobami, z którymi wiążą nas bliskie związki – rodzinne lub inne, mogące wskazywać na występowanie zjawiska nepotyzmu lub kumoterstwa. W sytuacji zaistnienia takiej relacji z przyczyn od nas niezależnych (np. w wyniku awansu czy zmian organizacyjnych) lub ryzyka jej zaistnienia, niezwłocznie informujemy o tym przełożonego bądź kierującego komórką kontroli wewnętrznej;
- nie ujawniamy osobom nieuprawnionym informacji poufnych oraz nie dzielimy się z interesariuszami Firmy wiedzą na temat przepisów lub luk w prawie umożliwiających działanie na szkodę Firmy.
- W przypadku wszelkich wątpliwości, pracownik konsultuje się ze swoim przełożonym.
VIII. Nadużywanie urządzeń, majątku i czasu firmy
- Pracownicy wykorzystują powierzone mienie firmy (samochody, telefony, komputery, powierzchnię biurową, oprogramowanie komercyjne, itp.) wyłącznie w celu
i w zakresie pełnienia swoich obowiązków służbowych – na zasadach określonych w firmie. - Pracownicy dbają o majątek, wizerunek oraz dobre imię firmy i jej pracowników wykazując należytą staranność i gospodarność.
- Zobowiązania
- Firma stara się utrzymywać i rozwijać dobre relacje ze swoimi kontrahentami, dostawcami i partnerami biznesowymi.
- Pracownicy przy wyborze towarów lub usług kierują się przede wszystkim przepisami prawa, kryteriami cenowymi i jakościowymi oraz optują za dopuszczeniem możliwie szerokiego wachlarza konkurencyjnych firm.
- Pracownicy wzajemne relacje opierają na zaufaniu.
- Pracownicy przestrzegają rzetelności w regulowaniu swoich zobowiązań.
- Z posiadanych uprawnień pracownicy mogą korzystać wyłącznie dla osiągnięcia celów, dla których uprawnienia te zostały im powierzone.
- Postanowienia końcowe
- Kodeks Etyki ma charakter wiążący.
- Przestrzeganie zasad zawartych w niniejszym Kodeksie oraz ich upowszechnianie jest obowiązkiem każdego pracownika Spółki.
- O każdym zauważonym naruszeniu zasad etycznych pracownik zobowiązany jest zawiadomić bezpośredniego przełożonego, a w przypadku gdy naruszającym jest
ten przełożony – bezpośrednio Prezesa lub w razie jego nieobecności Wiceprezes Zarządu Firmy. - Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 3 może mieć formę ustną lub pisemną, z tym że w przypadku ustnego zawiadomienia przyjmujący sporządza stosowną notatkę służbową, potwierdzoną podpisem przez zgłaszającego naruszenie.
- Nierespektowanie postanowień niniejszego Kodeksu stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych i w razie jego stwierdzenia, w zależności od jego wagi może być podstawą:
- wymierzenia kary upomnienia;
- wymierzenia kary nagany;
- rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem;
- rozwiązania umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia.
- Niniejszy Kodeks wchodzi w życie z dniem 17.09.2024 r. i podlega ogłoszeniu na stronie internetowej Firmy oraz w BIP.