Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility arrow
Stadion Miejski Białystok
Stadion Miejski Białystok
  • EN
  • Kodeks etyczny

     

    KODEKS ETYCZNY STADIONU MIEJSKIEGO SP. Z O.O. W BIAŁYMSTOKU

    KODEKS ETYCZNY – PDF
     

    1. Wstęp
    2. Celem niniejszego Kodeksu Etycznego Stadionu Miejskiego Sp. z o.o. (dalej: „Kodeks” i „Firma”) jest kształtowanie odpowiednich postaw społecznych opartych na kulturze osobistej i zasadach etycznych, w szczególności w stosunkach wewnątrz Firmy oraz pomiędzy Firmą a jej otoczeniem.
    3. Kodeks obejmuje główne zasady postępowania pracowników w zakresie szeroko rozumianej etyki zawodowej i społecznej, zapewniające wypełnienie misji firmy
      oraz realizację jej wizji i strategii rozwoju, jak również zadowolenie jej klientów
      i interesariuszy. Kodeks ten został opracowany na podstawie ogólnie przyjętych zasad współżycia społecznego.
    4. W sprawach nieuregulowanych Kodeksem osoby będące pracownikami firmy powinny się kierować w pracy swoim wewnętrznym kodeksem etycznym oraz szeroko rozumianymi zasadami współżycia społecznego.
    5. Zasady kodeksowe dotyczą każdej osoby zatrudnionej w firmie, na każdym szczeblu firmowej hierarchii organizacyjnej, bez względu na zajmowane stanowisko pracy.
      Wszyscy pracownicy mają szczególny obowiązek szanowania i przestrzegania Kodeksu, a wszelkie jego naruszenia będą skutkować zastosowaniem odpowiednich środków zaradczych i korekcyjnych.

     

    1. Założenia działania firmy
    2. Misją firmy jest zapewnienie stałego rozwoju oraz spełnianie wymagań klientów a także rzetelne wypełnianie celów publicznych, poprzez utrzymanie wysokiego poziomu jakości świadczonych usług i wszelkich działań z nimi powiązanych.
    3. Do podstawowych wartości zalicza się:
    • zadowolenie pracowników i klientów;
    • zaangażowanie;
    • uczciwość, rzetelność i transparentność;
    • profesjonalizm w działaniu;
    • zaufanie i współpraca;
    • poufność i dbałość o informacje wrażliwe;
    • wzajemny szacunek i życzliwość;
    • bezpieczeństwo prowadzonych działań.

     

    III. Zobowiązania wobec Pracowników

    1. Firma zatrudnia pracowników zgodnie z przepisami prawa pracy obowiązującego
      w Polsce, przestrzega również podstawowych zasad socjalnych zawartych
      w Konwencjach Międzynarodowej Organizacji Pracy, w szczególności odnośnie
      do takich kwestii, jak:
    • wszelkie zachowania stojące w sprzeczności z prawem, etyką , zasadami współżycia społecznego, a w szczególności zachowania zmierzające do złego traktowania są niedozwolone, nieakceptowane;
    • brak jakiejkolwiek dyskryminacji.
    1. Przestrzeganie norm etycznych w miejscu pracy oraz przyjętych wzorców zachowań jest jednym z podstawowych źródeł stabilności i sukcesu Firmy. Jako priorytetowe uznaje się stworzenie korzystnego klimatu w miejscu pracy, jako prowadzące
      do wzmocnienia więzi miedzy pracownikami, pracowników z Firmą oraz sprzyjające efektywności ich działań.

     

    1. Równość szans wszystkich Pracowników
    2. Wszyscy pracownicy są traktowani równo w zakresie warunków zatrudnienia oraz mają zapewniony równy dostęp do awansu i szkoleń podnoszących ich kwalifikacje zawodowe – zgodnie z obiektywnymi kryteriami oceny pracowników.
    3. Prawo do godnego traktowania jest jednakowe dla wszystkich pracowników
      bez względu na wiek, płeć, stan cywilny, narodowość, rasę, orientację seksualną, wyznawaną religię, niepełnosprawność, przekonania polityczne.

     

    1. Dyskryminacja i molestowanie
    2. Relacje między pracownikami, niezależnie od zajmowanych przez nich stanowisk, stanowią wzór dobrych obyczajów, uczciwości, lojalności, wzajemnego zaufania
      i szacunku oraz poszanowania godności osobistej.
    3. W firmie nie akceptuje się żadnych form nękania, prześladowania i poniżania pracowników, a także zachowań pomiędzy pracownikami godzącymi w jakikolwiek ich dobra osobiste, a każdy pracownik firmy jest zobligowany do piętnowania i zgłaszania wszelkich przejawów mobbingu, dyskryminacji oraz innych nagannych społecznie
      i etycznie zachowań w Spółce.
    4. Zabronione jest w szczególności:
    • stosowanie mobbingu w każdej formie, a w szczególności: upokarzanie, obrażanie, ubliżanie i zastraszanie innych pracowników;
    • wykorzystywanie swojej pozycji w firmie do osiągania osobistych korzyści
      lub naruszanie dóbr osobistych innych pracowników, a także rozpowszechnianie informacji nieprawdziwych, plotek, pomówień dotyczących innych pracowników firmy.
    1. Do przykładów pożądanych i właściwych zachowań pracowników w szczególności zalicza się:
      • wspólne budowanie życzliwych relacji, w sposób otwarty i koleżeński;
      • efektywną pomoc poprzez dzielenie się wiedzą i informacją;
    • tworzenie atmosfery otwartego i bezpośredniego wyrażania swoich opinii,
      z poszanowaniem opinii pozostałych pracowników;
    • traktowanie innych tak, jak chcielibyśmy sami być traktowani;
    • w sytuacji rywalizacji między pracownikami  (np. konkursy wewnętrzne) kierowanie się zasadami fair play;
    • promowanie faktycznych autorów sukcesów i osiągnięć i nie przypisywanie sobie zasług innych osób;
    • dążenie do polubownego rozstrzygania spraw spornych w atmosferze koleżeństwa
      i poszanowania dla odmienności poglądów; indywidualne sympatie i antypatie
      nie mogą mieć wpływu na wykonywanie zadań i współprace z innymi pracownikami;
    • dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zawodowym z innymi pracownikami;
    • poszanowanie i respektowanie wiedzy, doświadczenia, kwalifikacji i poglądów innych pracowników;
    • dbałość o dobrą atmosferę pracy opartą o zasady etyki i wysoką kulturę osobistą, sprzyjającą efektywności wykonywanych działań;
    • dbałość o dobre stosunki międzyludzkie i przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad poprawnego zachowania i poszanowania praw człowieka;
    • poszanowanie uczuć religijnych innych pracowników;
    • w przypadku pracy w zespole – dążenie do zgodnej współpracy i eliminacji sytuacji konfliktowych;
    • w momentach stresujących panowanie nad emocjami i kierowanie się zasadą profesjonalizmu.
    1. Każdy Pracownik jest zobowiązany do:
    • przestrzegania najwyższego poziomu kultury osobistej,
    • prezentowania wysokich walorów etycznych i moralnych,
    • schludności, czystości,

    – mając świadomość ogólnie obowiązujące zasady współżycia społecznego
    oraz świadomość reprezentowania wizerunku firmy.

     

    1. Zgodność z prawem, zasadami i regulacjami
    2. Pracownicy działają zgodnie z zasadą praworządności, stosują procedury wynikające
      z przepisów powszechnie obowiązujących oraz regulacji wewnętrznych firmy.
    3. Pracownicy wykonują swoje obowiązki ze szczególną starannością, zgodnie
      z obowiązującym prawem, kierując się interesem firmy oraz zasadami wynikającymi
      z niniejszego kodeksu
    4. Pracownicy nie ujawniają informacji będących jej własnością, jeżeli ich ujawnienie mogłoby zagrozić interesom Pracodawcy lub byłoby sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa.
    5. W firmie obowiązuje zakaz stosowania kar pieniężnych poza sytuacjami dozwolonymi w ogólnie obowiązujących przepisach prawa pracy.

     

    VII. Konkurencja i uczciwe postępowanie, antykorupcyjne zasady.

    1. W Firmie zabrania się prowadzenia działalności konkurencyjnej a w szczególności współpracy z firmami konkurencyjnymi do Firmy , tzn. takimi których interesy kolidują z interesami Stadionu Miejskiego sp. z o.o. w Białymstoku
    2. Zabrania się osobistego przyjmowania od wszelkich osób lub spółek, które nawiązały, lub starają się nawiązać współpracę z Firmą:
    • jakichkolwiek rabatów, prowizji lub innych form wynagrodzenia;
    • pożyczek lub zaliczek innych niż te uzyskiwane od instytucji bankowych bądź finansowych na warunkach rynkowych;
    • towarów, wyposażenia, usług, prac naprawczych i modernizacyjnych bez zapłaty lub z ceną na fakturze nieodzwierciedlającą stawek obowiązujących na rynku;
    • prezentów we wszelkiej postaci (w formie przedmiotu lub formie niematerialnej) lub korzyści (finansowej lub prawnej) o wygórowanej wartości lub zastrzeżonych dla jednego pracownika, czy dla bardzo ograniczonego grona pracowników.
    1. Stanowczo nieakceptowane są wszelkie propozycje lub próby wręczenia korzyści majątkowej lub osobistej, w zamian za działania stanowiące naruszenie prawa, bądź też zaniechanie działań, które należą do naszych obowiązków. Niezwłocznie informujemy przełożonego o takich próbach;
    • nie przyjmujemy prezentów, nawet jeśli ich wartość jest symboliczna,
      a za ich wręczeniem kryje się jedynie chęć wyrażenia wdzięczności za sprawne wykonanie należnego obowiązku, a nie dążenie do wywarcia wpływu na decyzje,
      a o próbie wręczenia prezentu, który nie mieści się w tych kategoriach, niezwłocznie informujemy przełożonego, za wyjątkiem drobnych upominków o charakterze promocyjnym, np. kalendarze, notatniki czy długopisy, których  przyjęcie jest dozwolone w sytuacji nie związanej bezpośrednio z wykonywaniem obowiązków zawodowych, np. przy okazji uczestnictwa w szkoleniu lub konferencji;
    • unikamy sytuacji konfliktu interesów. W przypadku jego zaistnienia w toku realizacji zadań służbowych składamy przełożonemu stosowne oświadczenie
      i wyłączamy się z udziału w ich realizacji. Nie podejmujemy dodatkowego zatrudnienia lub zajęcia które stwarzałoby ryzyko konfliktu interesów
      z obowiązkami zawodowymi;
    • nie wchodzimy w relację podległości służbowej z osobami, z którymi wiążą nas bliskie związki – rodzinne lub inne, mogące wskazywać na występowanie zjawiska nepotyzmu lub kumoterstwa. W sytuacji zaistnienia takiej relacji z przyczyn od nas niezależnych (np. w wyniku awansu czy zmian organizacyjnych) lub ryzyka jej zaistnienia, niezwłocznie informujemy o tym przełożonego bądź kierującego komórką kontroli wewnętrznej;
    • nie ujawniamy osobom nieuprawnionym informacji poufnych oraz nie dzielimy się z interesariuszami Firmy wiedzą na temat przepisów lub luk w prawie umożliwiających działanie na szkodę Firmy.
    1. W przypadku wszelkich wątpliwości, pracownik konsultuje się ze swoim przełożonym.

     

    VIII. Nadużywanie urządzeń, majątku i czasu firmy

    1. Pracownicy wykorzystują powierzone mienie firmy (samochody, telefony, komputery, powierzchnię biurową, oprogramowanie komercyjne, itp.) wyłącznie w celu
      i w zakresie pełnienia swoich obowiązków służbowych – na zasadach określonych w firmie.
    2. Pracownicy dbają o majątek, wizerunek oraz dobre imię firmy i jej pracowników wykazując należytą staranność i gospodarność.

     

    1. Zobowiązania
    2. Firma stara się utrzymywać i rozwijać dobre relacje ze swoimi kontrahentami, dostawcami i partnerami biznesowymi.
    3. Pracownicy przy wyborze towarów lub usług kierują się przede wszystkim przepisami prawa, kryteriami cenowymi i jakościowymi oraz optują za dopuszczeniem możliwie szerokiego wachlarza konkurencyjnych firm.
    4. Pracownicy wzajemne relacje opierają na zaufaniu.
    5. Pracownicy przestrzegają rzetelności w regulowaniu swoich zobowiązań.
    6. Z posiadanych uprawnień pracownicy mogą korzystać wyłącznie dla osiągnięcia celów, dla których uprawnienia te zostały im powierzone.

     

    1. Postanowienia końcowe
    2. Kodeks Etyki ma charakter wiążący.
    3. Przestrzeganie zasad zawartych w niniejszym Kodeksie oraz ich upowszechnianie jest obowiązkiem każdego pracownika Spółki.
    4. O każdym zauważonym naruszeniu zasad etycznych pracownik zobowiązany jest zawiadomić bezpośredniego przełożonego, a w przypadku gdy naruszającym jest
      ten przełożony – bezpośrednio Prezesa lub w razie jego nieobecności Wiceprezes  Zarządu Firmy.
    5. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 3 może mieć formę ustną lub pisemną, z tym że w przypadku  ustnego zawiadomienia przyjmujący sporządza stosowną notatkę służbową, potwierdzoną podpisem przez zgłaszającego naruszenie.
    6. Nierespektowanie postanowień niniejszego Kodeksu stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych i w razie jego stwierdzenia, w zależności od jego wagi może być podstawą:
    • wymierzenia kary upomnienia;
    • wymierzenia kary nagany;
    • rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem;
    • rozwiązania umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia.
    1. Niniejszy Kodeks wchodzi w życie z dniem 17.09.2024 r. i podlega ogłoszeniu na stronie internetowej Firmy oraz w BIP.